fredag, april 19, 2024

Ofte stilte spørsmål

– Eier jeg alarmsystemet?

Etter endt avtaleperiode på 12 måneder er alarmsystemet og alle komponenter ditt.
Vi leier ikke ut alarmsystemet slik mange andre vaktselskap gjør. Det er på denne måten ingen skjulte utgifter ved oppsigelse av avtalen med oss.

– Jeg skal flytte, hva gjør jeg?

Ved flytting får du enten installert nytt alarmanlegg på ny adresse, eller vi flytter din eksisterende alarm for deg. Dette koster ikke deg som kunde noen ting.
Om ny bolig er større og det er behov for flere komponenter, får du et pristilbud av oss på utvidelsen av alarmanlegget.
Den nye eieren av din gamle bolig har muligheten til å overta din eksisterende alarmavtale, og de kan ta kontakt med oss, eller så kan vi ta kontakt med dem.

Ta kontakt med oss i god tid før flytting, slik at vi kan planlegge sammen med deg. Da vil dere ikke stå uten sikring i ny bolig.

– Kan jeg ha alarm selv om jeg har husdyr?

Ja, du kan ha husdyr med vår boligalarm. På alle alarmsystemer levert av oss, må du da bare si når du bestiller, at du har husdyr.
Om du ikke hadde husdyr ved installasjon av alarmen, men senere skaffet deg et husdyr, kan vi endre i etterkant. Husdyrtilpasning gjøres kostnadsfritt.

– Kan jeg ha på alarmen når jeg er hjemme?

Ja, alarmen kan tilpasses slik at du kan være hjemme med deler av alarmen aktivert.
Har du for eksempel soverom i 2. etasje, kan sensorene i 1. etasje aktiveres om natten, sammen med sensorer på dører og vinduer.

Skallsikring

– Sikring av boligens ytterkanter, som dører og vinduer, og eventuelle andre soner i huset.
– Dette gjør at du og din familie trygt kan bevege dere fritt i angitte soner mens alarmen er på.

– Er jeg selv ansvarlig for å kontrollere alarmsystemet mitt?

Hvis du foretar noen form for endring av telefonisystemet, må du informere oss om dette og teste alarmsystemet ditt. Det er ditt ansvar å sørge for at kommunikasjonsystemer (telefonlinjer, sim-kort, bredbånd, etc.) er i orden.
Før du skal ut på reise, kan det være betryggende å teste alarmen. Dette bør gjøres i god tid før avreise slik at vi kan utbedre eventuelle feil. Alle kunder er for øvrig ansvarlig for å teste alarmen jevnlig, gjerne en gang i kvartalet. Dette gjøres enkelt ved å utløse alarmen for så å vente på oppringing fra alarmstasjonen.

NB! Test aldri panikkalarmen, uten først å ha avtalt dette med oss.

– Har dere avtale med brannvesenet?

Ja, vi har en avtale med lokalt brannvesen (110).
Ved utløst brannalarm i din bolig vil brannvesenet, uten opphold, reise ut på alarm. Vi vil også reise ut og bistå brannvesenet med eventuelle nøkler, etc.